Motorscooter rijbewijs

Als je op deze pagina terecht bent gekomen dan heb je de eerste stap naar je motorrijbewijs zojuist genomen. Wij willen je graag helpen van deze nieuwe hobby een succes te maken zodat je nog lang van je rijbewijs gaat kunnen genieten! Daarom is ons doel ook om van jou een ECHTE motorrijder of rijdster te maken die met plezier en zelfvertrouwen op de motorscooter zit.

 

Kies voor een KNMV-gediplomeerd motorrijinstructeur.

 

 

 

Let op: De motorscooterrijles start altijd vanaf MotoVeda Ede.

De motorscooteropleiding bestaat uit 3 delen:
– Theorie
– Voertuigbeheersing (AVB)
– Verkeersdeelneming (AVD)

Theorie
Ook voor de motorscooter zal je ook een theorie-examen succesvol moeten afleggen om je rijbewijs te halen. Zelfs als je al een autorijbewijs hebt! Dit theorie-examen doe je in een examencentrum van het CBR. Het examen bestaat uit 50 vragen, waarvan je er 44 goed moet beantwoorden. Als dit is gelukt, krijg je na afloop je theoriecertificaat mee. Theorie boeken en oefen examens zijn bij ons verkrijgbaar.

Examen voertuig beheersing (AVB)
Voordat je je examen verkeersdeelneming mag afleggen op de motorscooter, moet je examen doen in de bijzondere verrichtingen (AVB examen).
Deze bijzondere verrichtingen zijn oefeningen die op situaties in de praktijk slaan. Het zijn dus geen kunstjes die je leert maar waardevolle handvatten om straks in de praktijk soepel door het verkeer te kunnen komen. Wel zullen deze bijzondere verrichtingen op de motorscooter een stuk gemakkelijker zijn dan met een normale motor, je hoeft namelijk niet te schakelen.

Wat moet je kunnen om dit examen succesvol af te leggen? We hebben in totaal 12 bijzondere verrichtingen onderverdeeld in vier clusters: Lopen met de motorscooter, langzame oefeningen, snelle oefeningen en remoefeningen.
Deze oefeningen gaan we tijdens de lessen allemaal behandelen zodat je deze feilloos kunt uitvoeren. Als dit eenmaal lukt, ben je klaar voor het examen. Tijdens het examen hoef je maar zeven van de 12 oefeningen te laten zien.   
Vier oefeningen zijn verplicht en de examinator kiest uit elk cluster nog één oefening uit. Mocht het nou gebeuren dat je een oefening tijdens het examen fout doet, dan mag de oefening een keer over. Lukt het dan nog niet, dan hoeft dat niet direct een probleem te zijn. Je mag van de zeven, twee oefeningen helemaal fout hebben. Zolang deze maar niet in hetzelfde cluster zitten.

Examen verkeersdeelneming (AVD)
Wanneer je je AVB examen gehaald hebt, gaan we naar het AVD examen toewerken. We gaan doen waar het motorrijden echt om draait: lekker rijden! Lekker rijden is heel belangrijk, want dat houdt in dat je met een rustig gevoel op de motor zit. Dat komt het rijden weer ten goede, omdat je hierdoor je aandacht kunt verdelen. Wat heel belangrijk is bij een goede verkeersdeelneming is kijkgedrag. En dan niet simpel om ons heen kijken, maar echt waarnemen wat er om ons heen gebeurt. Dit is weer belangrijk om op tijd beslissingen te kunnen nemen en eventueel fouten van anderen aan te zien komen en op te kunnen vangen. Als motorrijder ben je nu eenmaal kwetsbaarder. Ook is de plaats op de weg een belangrijk onderdeel van het examen, want door de plaats op de weg positief aan te passen kunnen we onszelf beter of eerder zichtbaar maken. En ook hierdoor wordt het rijden dus veiliger. Verder is een vlotte verkeersdoorstroming, kennis over de verkeersregels en een goede beheersing van het voertuig natuurlijk heel belangrijk tijdens het examen (en daarna). Tijdens je examen helemaal foutloos rijden hoeft niet. Uiteindelijk gaat het om het totaalbeeld en hoe jij reageert op het overige verkeer om je heen en of jij de situaties meester bent.